سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند به سه تن نمی نگرد و با آنان سخن نمی گوید : پیشوای ستمکار، پیرِ زناکار و عابد متکبّر . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :82
بازدید دیروز :70
کل بازدید :844239
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/30
9:36 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

WinZip و یک نکته جالب (شماره122)

از زمان پیدایش ویندوز Me این امکان وجود دارد که بدون هیچ ابزار اضافی مثل WinZip بتوان آرشیوهای فشرده سازی شده را باز کرد. ویندوز XP این آرشیو را به عنوان یک پوشه نشان می دهد که ایجاد یا پیوست فایل ها یا از طریق کلید راست ماوس انجام می شود (Send to) یا همانند یک پوشة نرمال کامل روی آن دو بار کلیک کنید.

با این حال، این سیستم یک ایراد مهم دارد:
در کامپیوترهای با سرعت پایین، عمل
Zip به عنوان ترمزی برای سرعت سیستم به حساب می آید. اگر شما با یک PC با سرعت پایین کار می کنید، توصیه می شود که این عملکرد را غیر فعال کنید، از طریق Start>Run خط فرمان را باز کنید و در سطر فرمان دستور regsvr32 /U zipfldr.dll را تایپ کنید. پس از تایید توسط کلید OK پیغامی ظاهر می شود که عمل غیر فعال کردن با موفقیت انجام پذیرفته است و بعد شما آنرا با OK می بندید. برای فعال کردن دوباره این عملکرد، در همان مسیر قید شده در سطر فرمان دستور regsvr32 zipfldr.dll را وارد کنید. بعد همه چیز دوباره به حالت اولیه خود بر می گردد.


  
  

برنامه Xn View چیست؟ (شماره 105)

این برنامه صرفا یک ناظر تصویر نیست، چون علاوه بر مشاهده و مرور تصاویر به شما اجازه می دهد که تصایرتان را مرتب کرده و به مزیت های مختلف تبدیل کنید.

علاوه بر این می توانید با استفاده از این برنامه به مدیریت سایر فایل های چند رسانه ای خود بپردارید.
برنامه ی مذکور حدود 400 فرمت فایلی را پشتیبانی می کند و به این ترتیب به ندرت می توان فرمتی را پیدا کرد که این برنامه نتواند آن را باز کند. این برنامه امکاناتی چون ویرایش، تغییر اندازه و به کارگیری جلوه های ویژه در تصاویر را در اختیار کاربر می گذارد.


  
  

کاربرد های Media Player چیست؟(شماره 99)

یکی از محبوب ترین برنامه هایی که در تمام نسخه های ویندوز پیدا می شود Media Player است که به کاربران امکان می دهد از اجرای CD و DVD لذت ببرند.
برنامه Media Player ابزار مناسبی برای اجرا و سازماندهی فایل های دیجیتالی رسانه ای صوتی و تصویری بر روی کامپیوتر شخصی و اینترنت دارد . اما مهم این است که شما بدانید چگونه از این ابزار استفاده کنید.
وظایف اصلی Media Player عبارت است از اجرای فایل های صوتی و تصویری، امکان پذیر کردن استفاده از ایستگاه های رادیویی و اینترنتی، تنظیم صدا ،کپی کردن آهنگ ها بر روی یک CD ، کپی فایل ها ر روی وسایل مجری قابل حمل مانند MP3 ، اجرای CD و DVD ،افزودن فایل های صوتی و تصویری به کتابخانه رسانه ای ، ایجاد فهرست اجرایی دلخواه از آهنگ ها و فیلم ها ، انتقال بین حالت های مختلف نمایش برنامه و تغییر ظاهر Media Player .
اگر به Taskbar سمت راست صفحه Media Player دقت کنید ، دکمه هایی در نظر گرفته شده که امکانات کاربری برنامه را در اختیار شما قرار می دهد.
دکمه Now Player اطلاعات مربوط به فایل اجرا شده را نمایش می دهد و معمولا صفحه Media Player در این حالت قرار می گیرد تا هم لیستی از اطلاعات فایل صوتی و تصویری را در اختیار کاربر قرار دهد و هم صفحه نمایش برنامه با گرافیک دلخواه در اختیار کاربر باشد. کنار دکمه Now Player یک علامت پیکان شکل وجود دارد که به منظور دسترسی سریع به یک CD یا DVD یا VCD یا نام البوم ،هنرمند،نوع آهنگ و غیره می توان از آن استفاده کرد.
بعد از این دکمه ، دکمه Media Guide است که برای یافتن فایل های رسانه ای بر روی اینترنت به کار برده می شود.
دکمه Copy From CD به شما امکان می دهد یک CD را اجرا کرده یا آهنگ دلخواهتان را در کتابخانه رسانه ای این برنامه ذخیره کنید.
کتابخانه رسانه ای با دکمهMedia Library در اختیار شما قرار می گیرد و علاوه بر سازماندهی فایل های رسانه ای موجود در کامپیوتر شما ، پیوند های اینترنتی به فایل های رسانه ای و فهرست های اجرایی مربوط به فایل های صوتی و تصویری سیستم شما را نیز مرتب می کند.
دکمه Radio Tuner به شما کمک می کند تا ایستگاه های رادیو یی برقرار در اینترنت را یافته و گوش دهید و حتی برخی ایستگاه های مورد نیاز را به صورت پیش فرض تنظیم کنید که دسترسی به آن آسان تر و سریع تر باشد.
دکمه Copy to CD or device نیز آهنگ های ذخیره شده در کتابخانه رسانه ای را بر روی یک CD ترکیب و کپی می کند.ضمن آن که برای کپی فایل ها بر وسایل مجری قابل حمل نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
اگر می خواهید با یک سرویس اینترنتی مشترک شوید و از فایل های رسانه ای آن استفاده کنید نیز دکمه Permium Service را فشار دهید.برنامه Media Player حتی به شما امکان می دهد ظاهر و شکل برنامه را به دلخواه خود با کلیک کردن Chooser Skin تغییر دهید.حتما با شکل های عجیب و غریب این برنامه آشنا هستید. لوگوی XP در انتهای این نوار شما را به وب سایت http://www.windowsmedia.com/ منتقل می کند.
حالا اگر شما می خواهید فایل ها را در این برنامه به صورت تصادفی و غیر منظم اجرا کنید کافی است در سمت چپ نوار بالای صفحه نمایش برنامه دکمه کوچک مربوط به Shyffle را پیدا کنید.تنها کافی است نشانگر موس را مدتی روی اشکالنگاه دارید تا این دکمه را پیدا کنید.شاید بعضی از شما دوست داشته باشید آهنگ مورد علاقه خود را با متن آن اجرا کنید.برای این کار کافی است در Toolbar گزینهView و پس از آن info center view را انتخاب کنید و در بین لبه هایی که نمایان می شود لبه Lyrics را انتخاب کنید .اما در نسخه جدید Media Player برای مشاهده متن آهنگ باید از گزینه Viewروی گزینه Now playing tool را انتخاب و از آنجا عنوان Lyrics را انتخاب کنید و اما برای نوشتن متن آهنگ نیز مسیر File/Peropertise را طی کنید و لبهLyricsرا انتخاب ، متن مورد نظر را تایپ کرده و Apply را بزنید.

شاید برای کاربران جالب باشد بدانند با استفاده از چه دکمه هایی راه آنان کوتاه می شود.آیا تا به حال سرعت فایل های صوتی و تصویری خود را تغییر داده اید؟ برای این کار می توانید از کلید های میانبر Ctrl+Shift+y برای اجرای سریع تر از حالت عادی،Ctrl+Shift+s برای اجرا با سرعت کمتر از حالت عادی استفاده کنید وCtrl+Shift+n برای سرعت عادی.
برای قطع کردن صدا از کلید میانبر F8 ،اگر خواستید صدا را زیاد کنید از F10 و برای کم کردن از F9 استفاده کنید.
گاهی که دوست دارید یک آهنگ یا فیلم را بدون دقت و با سرعت گوش کنید یا ببینید، می توانید با کلید های میانبر Ctrl+Shift+F این کار را انجام دهید.همچنین برای اجرای آهنگ قبلی Ctrl+b و مورد بعدی Ctrl+f .
باید بدانید فایل های رسانه ای دیجیتال متنوعی در برنامه Media Player قابل اجراست که شامل 11 تنوع است. از جمله فایل هایی که در این برنامه قابل اجرا است می توان به فایل های mp3 یا tm3u,midi اشاره کرد.

بنابراین کاربران می توانند با توجه به امکاناتی که در نوار Taskbar در اختیار آنها قرار گرفته استفاده گسترده ای از Media Player داشته باشند.


  
  

نحوه ایجاد فایلهای PDF فارسی (شماره 85)

جهت تهیه پرونده‌های (Portable Document Format) فارسی لازم است تا مراحل زیر را دنبال کنید:

- ابتدا نسخه‌ای از برنامه
Adobe Acrobat Distiller (ترجیحاً نگارش 4.0 یا بالاتر، که برای زبان‌های خاورمیانه‌ای بازبینی شده است) را نصب نمایید.

- همچنین لازم است تا در ابتدای امر چاپگری از نوع
PostScript را (مانند چاپگر AGFA-Avantra 44SF v2013.108 که می‌توان از لیست درایورهای چاپگرهای استاندارد ویندوز انتخاب نمود)، نصب نمایید. همچنین توصیه می‌شود که خروجی این چاپگر را بر روی فایل تنظیم نمایید. (بدین منظور کافی‌است تا جعبه محاوره‌ای نصب چاپگر خروجی چاپگر را برروی File : (Creates a file on disk) انتخاب نمایید.

- حال می‌توانید از برنامه‌های مختلف، همانند
Microsoft Word، پرونده مورد نظر را ایجاد کرده، با استفاده از دستور چاپ برنامه مربوطه، پرونده ایجاد شده را به قالب Post Script تبدیل نمایید. (لازم به ذکر است که شما در این قسمت عملا یک فایل با پسوند .prn ایجاد خواهید نمود.)

- برنامه
Adobe Acrobat Distiller را فراخوانده و گزینه‌های مختلف مربوط به این برنامه را با توجه به کاربرد مورد نظرتان تنظیم نمایید.

- حال پرونده مذکور را باز کرده و نام و مسیر پرونده خروجی را تعیین نمایید.

- بدین ترتیب پرونده مورد نظر شما با قالب
PDF در مسیر تعیین شده

 

 

 


  
  

مفاهیم LTR و RTL (شماره 83)

در صفحه‌ای که مشاهده می‌شود، سعی بر این بوده که تا حد امکان، شما را با مفاهیم متن‌های RTL و LTR آشنا کنیم.

شاید به جرات بتوان گفت که بزرگترین مانعی که بر سر راه فارسی سازی نرم‌افزارها وجود دارد، همانا اصلی‌ترین تفاوت زبان فارسی با زبان اصلی نرم‌افزار (عموما انگلیسی)، یعنی جهت نوشتاری زبان فارسی می‌باشد. و چه بسا برنامه‌نویسانی که در آرزوی روزی هستند که بتوان زبان فارسی را از سمت چپ به راست نوشت!

ولی برای استفاده از نرم‌افزارهای موجود لازم است تا با مکانیزم نوشتاری این زبان بیشتر آشنا شویم. همانطور که می‌دانیم، جهت نوشتاری متنهای فارسی از راست به چپ می‌باشد. به عبارت دیگر زبان فارسی یک زبان
RTL می‌باشد. در صورتی که اکثر نرم‌افزارهای موجود از زبانی استفاده می‌کنند که جهت نوشتاری آن از چپ به راست (LTR) می‌باشد. یکی از اصلی‌ترین کارهایی که در روند فارسی کردن یک نرم‌افزار صورت می‌گیرد، فعال کردن امکانات مربوط به جهت نوشتاری فارسی می‌باشد. بدین جهت از لفظ فعال‌سازی (و نه اضافه کردن) این امکانات استفاده می‌کنیم، چرا که اساسا اضافه کردن این امکانات، خصیصه‌ای است که اغلب توسط طراح این نرم‌افزار می‌بایست در نظر گرفته شده باشد.

به هنگام استفاده از نرم‌افزارهایی که از امکان
LTR پشتیبانی می کنند، در اغلب محیط‌های ویرایش متنی، اصولا تا زمانی که یک متن کاملا فارسی استفاده می‌کنیم، و یا بالعکس اگر متن ما کاملا لاتین باشد، ظاهرا مشکلی مشاهده نمی‌گردد، چرا که اساسا برای مورد اخیر هیچ تمهیدی لازم نبوده (چرا که نرم‌افزار بدواً این امکان را داشته است)، و برای مورد اول، چون این نرم‌افزار از امکان متنهای LTR پشتیبانی می‌کند، همه چیز عادی است. تنها موردی که ممکن است بروز نماید این است که چون پیش‌فرض صفحه‌بندی زبان فارسی از راست به چپ (و پیش‌فرض صفحه‌بندی زبان لاتین از چپ به راست) می‌باشد، اگر پاراگراف را بصورت LTR تنظیم کنیم (نرم‌افزار فرض می‌کند که متن لاتین است)، و شروع به تایپ متن فارسی نماییم، صفحه‌بندی این پاراگراف برای زبان فارسی متناسب نخواهد بود (و بالعکس). ولی این مطلب ربطی به موضوع مورد بحث نداشته، صرفا پیش‌فرض صفحه‌بندی پاراگراف را تغییر می‌دهد.

اما مشکل از زمانی بروز می‌نماید که بخواهیم در یک متن فارسی از کلمات لاتین ، و بالعکس، در یک متن لاتین کلمات فارسی نیز بکار بریم. در این حالت اگر نرم‌افزار موجود، جهت متن اصلی ما را تشخیص ندهد، و یا به هر ترتیبی، این خصیصه را برای پاراگراف موردنظر اشتباه ثبت نماید، کل آن پاراگراف به هم می‌ریزد.

یکی دیگر از مشکلاتی که در رابطه با جهت ویرایش متن‌ها در محیط‌های فارسی ممکن است نمایان شود، نوع نمایش اعداد می‌باشد. بدین معنی که اعداد مربوط به یک متن خصیصه‌ای است که (همچون جهت نگارش متن) به قالب متن مورد نظر وابسته می‌باشد. بنابراین اگر جهت نگارش متن، با زبان نگارشی متناسب نباشد، ممکن است در برخی از محیط‌های ویرایش متن، مثلا اعداد لاتین را در متن‌های فارسی و یا بالعکس مشاهده نماییم

 


  
  

معرفی برنامه جدید جهت تبدیل برنامه های نوشته شده با Java به #C (شماره 82)

با استفاده از این برنامه جدید که اخیرا" از سوی مایکروسافت ارائه شده است می توان یک برنامه نوشته شده با زبان جاوا را به سرعت به برنامه ای تحت زبان #Visual C و برپایه چارچوب NET. تبدیل کرد و قابلیت های آن را با استفاده از مزایای Net. بالا برد.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس زیر مراجعه نمایند:
http://msdn.microsoft.com/vstudio/downloads/tools/jlca/default.aspx

 

 


  
  

ضبط چهار فیلم روی یک CD (شماره62)

DivX یه رمزخوان یا همون codec هستش که فیلم رو با قالب MPEG4 اونقدر فشرده می کنه که به راحتی روی وب قابل انتقال باشه. البته مسلما کیفیت پایین میاد ولی ارزشش رو داره و این سی دی هایی هم که تو بازار می بینید که میگن چهار فیلم روی یه CD از همین DivX برای فشرده کرئن اونا استفاده کردن که نرم افزارش رو میتونید دانلود کنید و خودتون فیلم ها تون رو فشرده کنید.
البته برای پخش اینچنین فیلم هایی هم نیاز داید که این codec نصب شده باشه باشه تا فیلم ها بتونن پخش بشن.
جهت دریافت نرم‌افزار برروی لینک زیر کلیک کنید:
http://download.divx.com/divx/drdivx/DrDivX.exe


  
  

ISA Server چیست؟(شماره5)

Internet Security And Acceleration Serverکه مخفف ISA Server است. نرم افزاری محصول شرکت Microsoftاست که به منظور افزایش امنیت در ارتباطات اینترنتی و دسترسی سریعتر به شبکه وب طراحی و پیاده سازی شده است.
به عبارتی دیگر این نرم افزار یک دروازه امنیتی است که شبکه را از دسترسی هکرها و کرمهای مزاحم موجود که به طرق مختلف به شبکه دسترسی دارند.مصون میدارد و این کار را از طریق فیلتر کردن در سطح
application و پاکتهای داده انجام میشود. در شبکه دادها برای انتقال به بخشهای کوچکتری شکسته میشوند که در اصطلاح به آنها پاکت گفته میشود.آمارها نشان میدهد که این نسخه ISA Server، یازده بار سریعتر از نسخه پیشین خود یعنیMicrosoft proxy server است.
ISA Server در محیط هایی با سیستم عامل های مختلف کار میکند;ولی در عین حال بیشترین بهره وری را در کار با سیستم عامل ویندوز دارد.ISA Serverدر کنار امکانات موجود در سیستم عامل ویندوز از قبیلMicrosoft active directory و VPn(Virtual Private Network) و در اجتماع با آنها به کارایی بالاتر و مدیریت بهتر در شبکه کمک می کند. cache کردن یا به عبارتی ذخیره سازی دادها از طریقISA Serverو پاسخ دادن به درخواست های که دادهای آنها در Web cache موجود است.ترافیک در شبکه اینترنت را کاهش داده که این باعث کاهش ازدحام در شبکه و افزایش میزان پهنای باند برای پاسخ دهی بهتر به دیگر درخواست ها در شبکه میشود.ISA Serverدسترسی به شبکه را در موارد مختلف از قبیل زمان,دسترسی کاربران,نوعapplicationها و.... محدود میکند و این کار کیفیت مدیریت در شبکه را ارتقا میدهد در نهایت ISA Server محصول قابل توجهی از سوی شرکت مایکروسافت است که در زمینه امنیت در شیکه ها ارائه شده است.


84/7/13::: 8:25 ع
نظر()
  
  
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >