سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رأی با تأمل حاصل می شود و رأی خام پشتیبان بدی است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :68
بازدید دیروز :38
کل بازدید :842821
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/8
4:43 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

به جرأت میتوان فتوشاپ را پادشاه بدون رغیب نرم افزارهای گرافیکی و ویرایش عکس دانست. از این برنامه تاکنون نسخه های متعددی ارائه شده است. در نسخه های پیشین فتوشاپ ترفندها و قسمتهای مخفی متعددی وجود داشت . این موضوع در آخرین نسخه رسمی ارائه شده یعنی Adobe Photoshop CS3 نیر صادق است. در این ترفند قصد داریم به معرفی "قرص قرمز" مخفی شده در Adobe Photoshop CS3 بپردازیم که به وسیله آن به تصویر یک گربه و چهره یکی از سازندگان مرحوم فتوشاپ نیز خواهید رسید!

ابتدا نرم افزار فتوشاپ را اجرا کنید.
دقت کنید این ترفند مخصوص Adobe Photoshop CS3 میباشد. برای اطمینان از این موضوع از منوی Help به About Adobe Photoshop CS3 بروید.

برای یافتن قرص قرمز مخفی شده ،  کلید Ctrl را بر روی کیبورد نگاه داشته و به وسیله موس از منوی Help به About Adobe Photoshop CS3 بروید.
خواهید دید که تصویر معرفی سازندگان برنامه پدیدار نخواهد شد و به جای آن تصویر یک قرص قرمز نمایان خواهد شد.

پس از پدیدار شدن این تصویر ،  با استفاده از دکمه PrtScr بر روی کیبورد از صفحه عکس بگیرید.
روی قرص قرمز کلیک کنید تا محو شود.
سپس از منوی File روی New کلیک کنید تا یک صفحه جدید ایجاد کنید.
از منوی Edit روی Paste کلیک کنید تا عکسی که از صفحه قرص قرمز گرفتید نمایش پیدا کند.

حالا از منوی Images به Adjustments و سپس Levels بروید.
اعداد موجود در قسمت مربوط به Input Levels را به شکل زیر در سه فیلد موجود وارد کنید:
52 - 1.00 - 0
پنجره را OK کنید.
خواهید دید که اکنون به جای یک قرص قرمز یک گربه قرمز دارید!

اما کار دیگری که با این قرص قرمز میتوان کرد ، یک بار دیگر از صفحه قرص قرمز عکس بگیرید و آن را در فتوشاپ وارد کنید.
حالا از از منوی منوی Images به Adjustments و سپس Equalize بروید.
خواهید دید اینبار تصویر فردی نمایش پیدا خواهد کرد.
او "بروس فریسر Bruce Fraser" مولف کتاب "Real World" ، عکاس و یکی از اعضای اصلی گروه سازندگان فتوشاپ بود که در نسخه های قبلی فتوشاپ نقش به سزایی داشت. او متولد سال 1954 بود که در دسامبر 2006 درگذشت.
این موضوع نیز به پاس خدمات او به فتوشاپ به عنوان یک ترفند مخفی در برنامه قرار داده شده است.

به نقل از ترفندستان

 


  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

فایلهای gif از خاصیت شفافیت یا transparent پشتیبانی‌ می‌کنند. مثلاً اگر شکلی در یک فایل Gif‌ زمینه شفاف داشته باشد، رنگ پس زمینه را از خود عبور می‌دهد که این در فایلهای HTML  و صفحات وب به وفور دیده می‌شود. اما فایلهای Gif، تنها از 256 رنگ پشتیبانی می‌کنند. در مقابل فایلهای jpg، محدودیت رنگی ندارند، اما از خاصیت شفافیت پشتبانی نمی‌کنند. اگر بخواهید یک عکس تمام رنگی با کیفیت، با زمینه شفاف داشته باشید، هیچ کدام از فایلهای یاد شده پاسخ‌گو نخواهند بود. در این صورت، فایلهای png، بهترین گزینه هستند که خاصیت شفافیت و کل رنگها را یکجا پشتیبانی می‌کنند.


  
  

منبع: روزنامه جام‌جم

تصویر با قالبهای خاصی در رایانه ذخیره می‌شوند که مهمترین انواع آنها bmp, jpg و gif هستند. تصاویر gif و مخصوصاً  bmp دارای اندازه بخصوصی هستند و یک تصویر با این قالب‌ها نمی‌توان از نظر حجمی کوچکتر کرد، مگر اینکه تعداد رنگهای آن را کم کرد، اما فایلهای jpg قابل فشرده سازی هستند و می‌توان حجم آنها را کم کرد. البته باید توجه داشت که با فشرده کردن این تصاویر تا حدودی کیفیت آن هم افت می‌کند. در فتوشاپ برای کاهش حجم تصویر می‌توان بعد از باز کردن آن عکس، آنرا مجدداً Save as نمود و با نام جدیدی ذخیره کرد. در پنجره ظاهر شده در قسمت کیفیت می‌توان عددی بین 1 تا 12 وارد نمود که هر چه این عدد کمتر باشد، عکس فشرده‌تر می‌شود. معمولاً عدد9 و بالاتر افت محسوسی ندارند.


  
  

اولین و مهمترین نکته که در ساخت تصاویر جهت استفاده در وب باید مورد توجه قرار گیرد، فرمت و قالب بندی آنها است. دو فرمت فایل استاندارد تصویر که در وب استفاده می شوند: فرمت GIF (که سرنام کلمه های Graphics Interchange Format) و فرمت Jpeg(که سر نام کلمه های Joint Photographic Exprets Group) می باشد. علاوه بر این دو قالب، قالب سومی نیز به نام PNG (که سرنامه کلمه Portable Network Graphics ) وجود دارد. به نظر می رسد که این فرمت بهترین فرمت ذخیره سازی تصاویر جهت وب می باشد. اما متأسفانه مرورگرهای قدیمی این فرمت را پشتیبانی نمی کنند. در صورت تمایل شما می توانید از این فرمت فایل استفاده کنید ولی توجه داشته باشید که تمام مرورگرها نمی توانند فایلهایی را با فرمت PNG بخوانند.

یکی از چیزهایی که هنگام ذخیره سازی تصاویر باید بسیار به آن توجه کنید محدودیت پهنای باند اینترنت می باشد. به صورتی که شما برای انتقال یک تصویر زیبا با حجم ۲ مگا بایت به یک مودم ۸/۲۸ نیاز دارید و مودم هایی با سرعت پایین تر هنگام انتقال این تصویر دچار مشکل می گردند. ولی این بدان معنا نیست که شما نمی توانید یک تصویر بزرگ را در وب انتشار دهید، منظور این است که کاربران اینترنت شاید برای نمایش یک تصویر ۴ مگابایت منتظر نمانند.
فرمتهای فشرده سازی در پایین آوردن حجم و اندازه فایل تا حد زیادی می توانند شما را یاری دهند بدون این که به کیفیت نمایش تصاویر صدمه ای برسانند.

فرمت JPEG
این فرمت با توجه به نیاز شما می تواند ایده آل ترین فرمت فشرده سازی باشد. این فرمت جهت ارسال تصاویر تمام رنگی استفاده می گردد، مخصوصاً که در این فرمت می توانید ۱۶ میلیون رنگ مختلف را نمایش دهید. فرمت JPEG اطلاعات رنگی تصویر را حفظ می کند اما از روش Lossy برای فشرده سازی استفاده می کند. برای ذخیره سازی تصاویر در فتوشاپ با این فرمت شما باید مد رنگی تصاویرتان را به RGB تبدیل نمایید. لابد می پرسید چرا RGB ؟ زیرا مد RGB مد رنگی مورد استفاده برای تمام مانیتورهاست.
نکته: هر بار که شما یک فایل تصویری را در فرمت JPEG ذخیره می نمایید مقداری از داده ها هنگام فرآیند فشرده سازی از بین می روند. این کار باعث ایجاد بلوکها و نوارهایی از رنگ در تصویرتان می شود. هیچ گاه تصویری که دارای فرمت JPEG است را مجدداً با همان فرمت ذخیره ننمایید.

فرمت GIF
فرمت فایل دیگری که شما می توانید جهت استفاده تصاویر در وب از آن استفاده کنید GIF است. تعداد رنگهای موجود در این فرمت ۲۵۶ رنگ می باشد. از این فرمت شما می توانید جهت ساخت تصاویر متحرک در Image Realy استفاده کنید.

فرمت PNG
در فتوشاپ شما از دو نوع فرمت PNG جهت فشرده سازی تصاویر می توانید استفاده می کنید که عبارتند از: ۸ بیت و ۲۴ بیت.
در فرمت PNG-۸ از ۸ بیت رنگ (۲۸) استفاده می گردد و بیشتر برای تصاویری که دارای نواحی یکدست رنگ می باشند استفاده می شود. این فرمت خیلی خوب جزییاتی مانند نقشهای ترسیم شده، آرمها یا طرحهایی که حاوی متن می باشند را حفظ می نماید.
نکته: اگر می خواهید که افراد بیشتری از صفحه وب شما دیدن کنند از فرمت PNG-۸ استفاده نکنید. زیرا مرورگرهای قدیمی این فرمت پشتیبانی را نمی کنند. فرمت PNG-۸ از روش فشرده سازی lossless استفاده می نماید. در این روش هیچ داده از تصویر هنگام فرآیند فشرده سازی از بین نمی رود. اندازه تصاویر در این فرمت نسبت به فرمت GIF ۱۰ تا ۳۰% کوچکتر می باشد. در فرمت PNG-۲۴ از ۲۴ بیت (۲۲۴) رنگ استفاده می شود و بیشتر برای تصاویری که تغییرات شدت رنگ در آنها تدریجی است استفاده می گردد. شفافیت چند سطحی توسط این فرمت در تصاویر، پشتیبانی می گردد.


  
  

فایل gif چه خصوصیاتی دارد؟ (شماره 586)

توسط: سعید بهرامی

graphical indexed format
یا GIF فرمت خاصی برای ذخیره تصاویر گرافیکی است.خاصیت اصلی این فرمت ذخیره سازی کد رنگها بصورت جدول بندی شده است.هنگام ذخیره رنگهای موجود در تصویر را به یک جدول ۲۵۶ (یا ۱۶ یا ۸)تایی محدود میکنند و کد این رنگها در یک پالت رنگ(جعبه رنگ)ذخیره میشود و بجای کد اصلی رنگهای بکار رفته ایندکس آنها ذخیره میشود.بنابراین حجم فایل کم میشود.خاصیت دیگر این فایلها ایجاد انیمیشن با نام GIF Animated است.در این نوع فایل تعدادی عکس پشت سرهم در قالب یک فایل ذخیره میشوند و هنگام مشاهده این عکسها متوالیا نمایش داده میشوند.برای ساخت این نوع انیمیشن راههای مختلفی وجود داردبرنامه هایی مانند Ulead Gif animator,Bannershop gif animator,Corel Rave, ... این کار را انجام میدهند.
ضمنا برای تبدیل فایلهای دیگر به این نوع میتوان از فتوشاپ یا Acd see کمک گرفت.


  
  

چند نکته آموزش در فتوشاپ (شماره 402)

- ساخت آلبوم در فتوشاپ: هنگامی که مجموعهای تصویر داریم و می خواهیم نمونه ی کوچکی از آنها را مانند آلبوم در کنار هم قرار دهیم از پنجره یFile/Automate/Contact sheet II را انتخاب میکنیم، پنجرهای باز میشود در این پنجره طول و عرض قسمتی را می خواهیم تصاویر در آن چیده شود را میدهیم و حساسیت تصاویر را در قسمت پایین این پنجره تعداد ستون ها و ردیف های تصاویر را سوال می کند و در قسمت پایینتر نام فایل تصاویر را با چه فونت خطی بنویسد برای اینکه محل تصاویر دلخواه را وارد کنیم از بالای صفحه Browse را کلیک کرده و محل تصویر را مشخص میکنیم سپس دگمه OK را کلیک میکنیم.

-
تغییر یک رنگ در تصویر: ابتدا تصویر را باز کرده مدل آن را CMYK میکنیم سپس از پنجرهی Image/Ajustment/Selectiv Color را انتخاب میکنیم. پنجرهای باز میشود رنگ دلخواه را انتخاب می کنیم و با جابه جا کردن مقدار رنگ های مختلف آن رنگ درتصویر تغییر می کند.
در کار طراحی پارچه هنگامی که بخواهیم نمونه رنگهای دیگری از پارچهی طراحی شده را تهیه کنیم از این روش استفاده میکنیم.

-
ریختن اطلاعات در فلاپی: فلاپی ظرفیت کمی برابر 83/1 مگابایت دارد اگر تصاویر کوچک و یا با کیفیت پایینی دارید می توانید با فورمت Tiff آنها را در فلاپی ذخیره کنیم به این صورت که تصویر را در فتوشاپ باز می کنیم سپس از پنجرهی File/Save as را کلیک می کنیم پنجرهای باز میشود. در قسمت بالای این پنجره فلاپی A را انتخاب و در قسمت فورمت Tiff را انتخاب میکنیم. اگر وزن تصویر از ظرفیت فلاپی بیشتر باشد. ابتدا آن را Flatt کرده و با فورمت Jepg با کیفیت 5 یا 6 ذخیره میکنیم.

-
روتوش عکس: ابتدا عکس را در کامپیوتر اسکن میکنیم و نور عکس را شبیه به عکس اصلی تنظیم می کنیم. چون تصویر از روی عکس چاپ شده اسکن شده، تصویر دارای دانه هایی(گرین) در عکس برای از بین بردن آن ابتدا تصویر را در صورت رنگی بودن به RGB تبدیل می کنیم تا بتوانیم از فیلترها استفاده کنیم سپس از پنجره فیلتر Noise را انتخاب کرده و روی Dust & Scratches میرویم. پنجرهای باز می شود Radius تصویر را محو میکند و Threshold لایه های خاکستری رنگ در تصویر را از یکدیگر مجزاتر میکند. می توانیم با جابه جا کردن این دو متغییر بسیاری از شکستگی های عکس را پنهان کنیم.
سپس به وسیله ی ابزار استامپ شکستگی های بزرگتر را از بین می بریم. اگر ترک ها داخل صورت بود باید سرقلم کوچکتری را انتخاب کرد و برای اینکه در صورت سایه های نرمی وجود دارد غلظت قلم را کم میکنیم و از چند محل نمونه میگیریم.

- Opacity:
در لغت به معنی کدری و تاری میباشد و در اینجا به معنی مقدار غلظت تصویر می باشد، یعنی هرچه درصد آن بالا باشد واضح و هرچه پایین بیاید مقدار وضوح کم و تصویر به صورت ترام در میآید. برای تعیین مقدار Opacity باید ابتدا تصویر را باز کرده و از پنجره ی window/Layer را کلیک کرد و لایه ی آنرا صفر کرد سپس درصد آنرا از قسمت بالای آیکون تغییر داد.


  
  

راهنمایی فرمت فایل های گرافیکی (شماره 371)

منبع: از مجله شبکه
به طور کلی، برای تصمیم گیری در خصوص نوع یا فرمت فایل گرافیکی، سه عامل را باید مورد توجه قرار دهید: نوع خروجی (قرار است تصویر چاپ شود یا مثلا روی وب به نمایش درآید؟)، ویژگی ها و قابلیت های خاص هر فرمت (مثلا فرمت
TIFF برای ویرایش تصویر از BMP مناسب تر است)، و امکانات موجود (اگر دوربین دیجیتالی شما فرمت TIFF را نشناسد، کاری نمی توانید بکنید). در ادامه اطلاعاتی را خواهید یافت که در تصمیم گیری شما برای انتخاب فرمت مناسب چاره ساز خواهند بود.

JPEG: یک فرمت تمام رنگی از نوع raster که تمام مرورگرهای وب و دوربین های دیجیتالی آن را می شناسند. روش فشرده سازی مورد استفاده این نوع فرمت، اندازه فایل را بسیار کاهش می دهد، که برای بارگذاری از اینترنت مناسب است. البته این کاهش حجم فایل به قیمت افت کیفیت تمام می شود. هر دفعه که یک فایل را با فرمت JPEG ذخیره می کنید، از کیفیت آن باز هم کاسته می شود.
GIF: یک فرمت raster مخصوص وب. پالت رنگ مورد استفاده فایل های GIF بسیار محدود است (حداکثر 256 رنگ به طور همزمان). عملا برای کاهش حجم فایل، فقط چند رنگ از این 256 رنگ استفاده می شود. پالت رنگ کوچک، فشرده سازی بدون افت کیفیت، رنگ های پشت نما (transparent) و انیمیشن فریمی، خواصی هستند که GIF را به یک فرمت مناسب برای نمایش آرم و آیکون در وب تبدیل کرده اند.
TIFF: بهترین انتخاب برای تصاویر raster که قرار است چاپ شوند. این فرمت از مدهای رنگی مختلفی تشکیل شده است. TIFF علاوه بر رنگ RGB، از طیف خاکستری 8 بیتی و CMYK سی و دو بیتی هم حمایت می کند. ویژگی هایی چون gradient transparency، چند لایه ای بودن، و روش های متعدد فشرده سازی در TIFF محبوبیت خاصی به این فرمت بخشیده اند.
PNG: فرمتی از نوع raster که کم کم دارد در وب جا باز می کند. PNG که سرنام Portable Network Graphics است هم از تصاویر پالتی و هم تصاویر تمام رنگ پشتیبانی کرده و فشرده سازی آن بدون افت کیفیت است. متوجه شفافیت و سایه ظریف کلاه موجود در شکل بالا می شوید؟ یادتان باشد که در حال حاضر همه مرورگرهای وب قابلیت نمایش فایل های PNG را ندارند.
•فایل های اختصاصی: بعضی برنامه ها فایل هایی می سازند که فقط خودشان می شناسند. این فرمت ها به درد ساخت و ویرایش تصویر می خورند. مثلا تصویر بالا که در برنامه فتوشاپ (فرمت
PSD) ساخت شده چند لایه ای است و از ماسک های transparent استفاده کرده و نوشته هم دارد.
•فونت یکدست: این تصاویر از اشیایی جدا از هم تشکیل می شوند. تصویری که در زیر مشاهده می کنید یک ماهی را نشان می دهد که خود از تعداد زیادی شکل هندسی تشکیل شده است. اگر برای وب احتیاج به ساخت چنین تصاویری دارید، نرم افزار
Falsh محصول شرکت ماکرومدیا معرکه است.


  
  

چگونه عکس خود را به شکل یک عکس قدیمی و فرسوده تبدیل کنید؟ (شماره 332)

در ابتدا فایل عکس خود را در فتوشاپ باز کنید.

در اولین قدم باید عکس را از حالت رنگی خارج کنیم.
برای اینکار میتوانید عکس را تبدیل به Grayscale کنیم ولی با این کار کل عکس به حالت سیاه و سفید تبدیل میشود و برای اینکه بر روی عکس کار کنیم مجبوریم دوباره آنرا به RGB تغییر دهیم. برای ابنکه این کارها را انجام ندهیم از یک امکان دیگر فتوشاپ به نام Desaturate استفاده میکنیم. برای اینکار از منوی Image گزینه Adjustment > Desaturate را انتخاب کنید یا کلیدهای Shift+Ctrl+U را بفشارید.

سپس به منوی فیلتر بروید و گزینه Noise > Add Noise را انتخاب کنید. برای مقدار Amount عدد 30 را وارد نماییدو گزینه Monochromatic را تیک بزنید و اطمینان حاصل کنید که Distribution بر روی Uniform تیک خورده باشد.

حالا کلید های Ctrl+L را بفشارید و یا اینکه از منوی Image گزینه Adjustment > Levels را انتخاب کنید. در پنجره ای که باز میشود در خانه اول Output Levels عدد 80 را وارد کنید.

سپس کلید Ctrl+U را بفشارید و یا اینکه از منوی Image گزینه Adjustment > Hue/Saturation را انتخاب کنید. در پنجره ای که باز میشود گزینه Colorize را تیک بزنید. سپس برای HUE مقدار 35 و برای Saturation مقدار 25 و برای Lightness مقدار 30- را وارد نماید.

حالا طرح ما آماده شد. فقط برای اینکه کمی عکس از حالت خشنی خود بیرون آید یک بار افکت Blur را از منوی Filter > Blur اجرا کنید.


  
  

نحوه ایجاد یک DeskTop متحرک (شماره 323)

یک نکته بسیار جالب که شاید کمتر کسی از آن مطلع باشد، اینست که بدون هیچ زحمتی می توان Background متحرک برای Desktop انتخاب کرد.برای این کار:

1-روی
Desktop کلیک راست کنید و Properties راانتخاب کنید

2-به برگه
Desktop رفته و دکمه Browse را بزنید

3-در این مرحله شما سه راه دارید:
الف- یک
AnimGif انتخاب کنید
ب- یک فایل
Html انتخاب کنید
ج- اگر
Flash بلد هستید و خلاقیتش را دارید می توانید یک انیمیشن توپ بسازید و موقع خروجی گرفتن، به File>Publish بروید و در آن پنجره کنار Html یک تیک بزنید و فایل SWF را به همراه یک فایل Html ذخیره کنید، سپس در هنگام انتخاب فایل برای Background فایل Htm را انتخاب کنید تا فایل Flash شما به عنوان Background اتنخاب شود.

نکته جالب اینکه اگر فایل
Flash یا Html شما شامل صدا هم باشد، صدای آن هم دائما پخش خواهد شد.


85/2/10::: 3:23 ع
نظر()
  
  

گرافیک در نرم افزارهای آموزشی (شماره 195)

یکی دیگر از عوامل مهم در نرم افزار های آموزشی تصویر است.
باید گفت که بکار گرفتن یک گرافیست خوب در طراحی نرم افزار، کاملا ارزشش را دارد. گرافیک در همه نرم افزارها اهمیت بالائی دارد و کلاً در همه جا عامل بصری یکی از مهمترین عوامل ایجاد جذابیت است.
نحوه استفاده از رنگها، محل قرار گرفتن مؤلفه های دیداری، ترتیب ارائه تصاویر و .... میتواند در جذابیت یک کار تاثیر بسیاری داشته باشد. برای مثال یکی از مطالبی که یک گرافیست باید بداند این است که رنگهای تند به سرعت چشم را خسته می کنند ولی رنگهای خنثی متل خاکستری هیچ اثر خسته کننده ای ندارند. یا اینکه هنگام چیدن اشیا در صفحه باید آنها را از راست به چپ و از بالا به پائین مرتب کرد. زیرا حرکت چشم ها معمولا در این جهت است ( البته این در مورد ایرانی هاست). اما گرافیک در آموزش نقش متفاوتی پیدا می کند. زیرا آموزش بصری یکی از مهمترین بخشهای آموزش است و عوامل بصری میتواند تاثیر زیادی در آموزش داشته باشد.
یکی از روش های یادگیری این است که وقتی مطلبی را می خوانیم یا می شنویم، از آن یک تصویر ذهنی بسازیم. این تصویر ذهنی به ما در یادگیری کمک می کند. در یک نرم افزار آموزشی، ما میتوانیم به مخاطب در ساختن یک تصویر ذهنی کمک کنیم. بکار گرفتن یک تصویر مناسب گاه تاثیر آموزش را چند برابر می سازد. مثلا تصور کنید هنگامی در مورد تقسیم DNA صحبت می کنیم، این روند را بصورت یک انیمیشن نشان دهیم. موضوعی که در اینجا اهمیت پیدا می کند، کیفیت تصاویر و میزان گویا بودن آنهاست. یک نرم افزار آموزشی در قدم اول باید یک Interface (رابط کاربر) مناسب داشته باشد.
اولین بخشی که مخاطب با آن برخورد می کند،Interface می باشد. به همین جهت باید حد اکثر تلاش خود را بکار بگیریم تا این بخش، مخاطب را جذب کند. همچنین در طول درس، تصاویر باید پویا و زنده باشد و تا حد امکان یکنواختی متن را کاهش دهد.

منظور من از گرافیست، فقط یک طراح وب یا طراح جلد مجلات نیست. گرافیست مناسب برای این کار کسی است که به روانشناسی رنگها، همنشینی رنگها، ودیگر مباحث تئوریک گرافیک آشنا باشد.


  
  
   1   2      >