سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با اندرزهاست که غفلت زدوده می شود [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :85
بازدید دیروز :70
کل بازدید :844242
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/30
9:58 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

تقویم هجری شمسی در Access 2000 قسمت دوم (شماره40)

ایجاد فیلد تاریخ دربرگه Queries

در Query
ابتدا جدول مورد نظررا انتخاب می‌کنیم و سپس فیلد تاریخ را با نوع Date/Time به سمت پایین می‌کشیم، در Query می‌توانیم از شرط‌های متفاوتی مناسب با سیستم استفاده کنیم. این شرط‌ها را در قسمت Criteria وارد می‌کنیم که Access2000
خودش بطور اتوماتیک در اطراف تاریخ وارد شده در شرط علامت # را قرار می‌دهد.

برای برقرار کردن ارتباط بهتر با شرایط، بهتر است تاریخ مورد نظر را در تابع ()Cdate
قرار دهیم .زمانیکه از تابع ()Cdate استفاده می‌کنیم در اطراف تاریخ علامت " " قرار داده می‌شود، بعنوان مثال اگر بخواهیم لیست اطلاعات رکوردها را برای تاریخ‌های بزرگتر از یک تاریخ معین را نمایش دهیم به صورت زیر عمل می‌کنیم :


> Cdate (" 1378/06/01")


که تمامی تاریخ‌های بزرگتر از این تاریخ را نشان می‌دهد. و سایر شرایطی که بسته به نیاز کاربر بوجود می‌آوریم.

ایجاد فیلد تاریخ در برگه
Forms

ابتدا فرم را بر اساس جدول مورد نظر بوجود می‌آوریم و فیلدهای مورد نظر را انتخاب می‌کنیم، همان فیلد تاریخ که با نوع
Date/Time معرفی کرده بودیم در فرم به همان صورت و با همان فرمت نمایش داده می‌شود. حال اگر بخواهیم در فرم، فرمت این تاریخ را تغییر دهیم در قسمت Properties آن فیلد جلوی قسمت Format فرمت دلخواه خود را تعیین می‌کنیم .

در فرم می‌توانیم قابلیت نمایش تاریخ سیستم را بوجود آوریم، به این صورت که ابتدا یک
Text box در فرم بوجود می‌آوریم و در قسمت Control Source آن Now= را تایپ می‌کنیم که تابع ()Now تاریخ و زمان سیستم را نشان می‌دهد که بطور اتوماتیک بر حسب تغییر تاریخ سیستم تغییر می‌کند که این تاریخ هم می‌توانیم با فرمت‌های دلخواه نمایش دهیم.

همچنین از تابع‌های ()
Date برای تاریخ سیستم و از ()Time برای زمان سیستم می‌توان استفاده کرد.

ایجاد فیلد تاریخ در برگه
Reports

ابتدا
Report را بر اساس جدول مورد نظر بوجود می‌آوریم و فیلدهای مورد نظر را انتخاب می‌کنیم، Report قابلیت گروه ‌بندی بر اساس سال- ماه - روز در فیلد تاریخ را دارا می‌باشد به این صورت که درReport Wizard دکمه Grouping Options را فشار می‌دهیم و در قسمت Groping intervals می‌توانیم گروه‌بندی موردنظر خود را بوجود آوریم. مثلا" اگر Month را انتخاب کنیم کل تاریخ‌ها براساس ماه گروه‌بندی می‌شوند و تاریخ‌ها در ماه‌های مختلف بطور جداگانه نمایش داده می‌شوند.

همچنین در قسمت پایین صفحه
Report تاریخ سیستم بطور اتوماتیک نشان داده می‌شود.


  
  

تقویم هجری شمسی در  قسمت اولAccess 2000 (شماره40)

اگر استفاده از تقویم هجری شمسی در نرم‌افزار Access2000 فراهم نشود، کاربران فارسی زبان ناگزیر به استفاده از انواع دیگر فیلد‌ها برای نگهداری اطلاعات مربوط به تاریخ می‌باشند. بنابراین، اگرچه کاربران با معرفی کردن فیلدهای مختلفی (معمولا" از نوع Text) به هر حال نیاز خود را مرتفع می‌کنند، اما طبیعی است با فراهم شدن امکان استفاده از تاریخ شمسی، اینک می‌توان معرفی فیلدی از نوع تاریخ و از مزایای مختلف این نوع فیلد بهره برد.

برخی از مزایای استفاده از فیلد نوع تاریخ (
Date/Time) عبارتند از:

ورود و تصحیح اطلاعات مربوط به تاریخ در بازکردن معمولی جدولها:

اگر فیلد مربوط به تاریخ از نوع
Text معرفی شده باشد، در ورود اطلاعات به هنگام بازکردن معمولی لازم است کاربر شخصا" اطلاعات را با فرمت قابل قبول وارد کند و از آنجا که سیستم کنترلی بر روی این فیلد نخواهد داشت ، طبیعتا" ممکن است تاریخ با شکل‌های اشتباه وارد شود. درصورتیکه اگر فیلد از نوع (Date/Time) باشد، کاربر به هیچ طریقی نمی‌تواند اطلاعات نادرست را وارد کند.

استفاده از فرمتهای مختلف برای تاریخ :

اگر فیلد مربوط به تاریخ را از نوع (
Date/Time) باشد می‌توان تاریخ را با فرمت‌های مختلف بوجود آورد که کاربر بطور دلخواه هر فرمتی را که مناسب با سیستم خود بداند انتخاب می‌کند و یا بوجود می‌آورد.

همچنین برای کاربرانی که هیچ اطلاعی ازفرمت تعیین شده ندارند می‌توان فرمت را بطور پیش‌گزیده نشان داد تا کاربران دیگر از فرمت انتخاب شده اطلاع پیدا کنند و تاریخ را با همان فرمت وارد کنند.

عدم نیاز به برنامه‌نویسی :

اگر فیلد مربوط به تاریخ از نوع
Text معرفی شده باشد، هنگام وارد کردن اطلاعات اگر تاریخی با فرمت اشتباه وارد شود پیغام خطا نمی‌دهد و این باعث می‌شود که در یک سیستم فرمت‌های مختلف تاریخ پدیدار شود که باعث اشکالاتی در عملیات محاسباتی می‌شود . برای جلوگیری از این خطا کاربران ناگزیر از کدهای برنامه‌نویسی استفاده می‌کردند، اما اگر فیلد مربوط به تاریخ از نوع Date/Time معرفی شود ، برای چک کردن درستی فیلدها و یا فرمت تاریخ‌ها لازم به برنامه‌نویسی نمی‌باشد و تمام تاریخ‌ها با همان فرمتی که تعیین می‌شوند وارد می‌شود و اگر اطلاعات وارد شده مطابق با فرمت تعیین شده نباشد پیغام خطا صادر می‌شود.

چگونگی ذخیره‌ سازی تاریخ در
Access

بطور کلی برای تمامی تقویم‌ها از قبیل میلادی - هجری قمری - هجری شمسی و...، یک مبدا مشخص در نظر گرفته شده است که این مبد‌ا یک عدد مشخص است که بطور ثابت قرار داده شده است، تاریخ‌های بعدی بر مبنای این مبدا بدست می‌آیند و برای هر تاریخ یک عدد مشخص در نظر گرفته می‌شود.

بعنوان مثال اگر عدد0.0000 برای تاریخ 1960/01/01 در نظر گرفته شود برای تاریخ روز بعد 1960/01/02 عدد 1.0000 در نظر گرفته می‌شود که این عدد بسته به فرمت‌های تاریخ ممکن است به تاریخ میلادی و یا هجری قمری و شمسی اختصاص داده شود. این روش این امکان را برای ما فراهم می‌کند که بتوانیم تاریخ‌های متفاوت را با اضافه و یا کم کردن به این عدد بدست آوریم.

ایجاد یک فیلد تاریخ در برگه
Tables

ابتدا در قسمت
Design یک Table فیلدی را با نوع Date/Time بوجود می‌آوریم، که این فیلد قابلیت‌های مختلفی را برای بکار بردن تاریخ در سیستم بوجود می‌آورد.

در قسمت
Format قادر هستیم که فرمت‌های مختلف را انتخاب کنیم و یا فرمت دلخواه را ایجاد کنیم، یکسری از فرمت‌ها در International Panel ویندوز تعریف شده است که بصورت آماده در Access نمایش داده می‌شوند که کاربر می‌تواند فرمت مورد نظر خود را انتخاب کند و تاریخ‌هایی که به شکل عددی و یا متنی وارد می‌کنیم باید به ترتیب سال و ماه و روز آن باشد ، اما اگر کاربر فرمت دیگری را در نظر داشته باشد می‌تواند آن فرمت را به همان صورت در جلوی Format تایپ کرده و اطلاعات تاریخ خود را به همان شکل مشاهده کند.

در قسمت
Input Mask می‌توانیم یک پیش‌گزیده‌ای برای شکل وارد کردن اطلاعات بوجود آوریم، که اگر کاربری با فرمت تعیین شده ما آشنایی نداشت بتواند به راحتی از طریق این پیش‌گزیده اطلاعات تاریخ را وارد کند، در جلوی Input Mask هم می‌توانیم همان فرمت را انتخاب و یا ایجاد کنیم، بعنوان مثال در قسمت Open می‌توانیم تاریخها را در پیش‌فرض تعیین شده --/--/---- وارد کنیم که این پیش‌گزیده نشان دهنده فرمت انتخاب شده است، که اگر اطلاعات تاریخ را بر اساس این فرمت وارد نکنیم پیغام خطا صادر می‌شود.


  
  

ترفندهاى Microsoft Office Outlook 2003 (شماره 35)

بحث نامه‌های ناخواسته (اسپم‌ها) و نامه‌های ویروسی همیشه دل مشغولی کاربران کامپیوتر و مسافران اینترنت را بخود مشغول داشته است. استفاده از WebMailها تا حد زیادی مشکل کاربران را حل کرد ولی همه از WebMail استفاده نمی‌کنند. افرادی که از طریق برنامه‌های Client نظیر Microsoft Outlook، Outlook Express، IncrediMail و یا سایر برنامه‌هایی که ویژه دریافت e-mail از طریق پروتکل POP3 می‌باشند، نامه‌های خود را دریافت می‌نمایند، روزانه بدون اینکه بخواهند چندین e-mail دریافت می‌کنند که یا اسپم هستند، یا تبلیغاتی و یا از بخت بد، ویروس. تکلیف ایمیل‌های ویروسی را برنامه‌های ضد ویروسی نظیر Norton AntiVirus تا حد خیلی زیادی حل کرده است. ولی باز هم ممکن است کافی نباشد، hما اسپم ها را چه کنیم؟

اینطور که به نظر می‌رسد، نسخه جدید برنامه
Microsoft Office Outlook 2003 این مشکل را بخوبی برطرف کرده است. در این نسخه از روشی برای دریافت e-mailهای POP3 استفاده می‌کند که بسیار مطمئن به نظر می‌رسد. برای من که امتحان خوبی داده است. امیدوارم برای خواننده عزیز هم مناسب و جوابگو باشد.

در این روش برای هریک از
Accountهایی که دارید، باید تعریف کنید بجای اینکه مستقیما" کل نامه‌های شما را دریافت کند، فقط Header آنها را دریافت نماید. لذا پس از عملیات Authentication بجای اینکه نامه‌های شما دریافت گردند، فقط Header آنها که شامل نام فرستنده، موضوع و تاریخ/ساعت می‌باشد به Inbox وارد می‌گردند. اینکار در عرض چند ثانیه انجام می‌گردد. پس از ورود نامه به Inbox، براحتی می‌توانید فرستنده را تشخیص دهید. چنانچه نامه اسپم و یا فرستنده آن مشکوک باشد، براحتی بر روی آن نامه Right Click کرده و از منویی که ظاهر می‌گردد، Delete را انتخاب نمائید. چنانچه نامه‌ای مورد نظر شماست و مایل به دریافت آن هستید، مجددا" بر روی آن Right Click کرده و این بار بجای Delete گزینه( Mark to download Message(s) را انتخاب نمائید. پس از اتمام کار، از Toolbar بالا، کلید Send/receive را کلید کرده تا عملیات انجام گردد و یا فلش کنار آن کلیک کنید تا منوی کشویی بازگردد. سپس بر روی نام account که تعریف نموده‌اید رفته و از منویی که در کنارش باز می‌گردد، گزینه Process Marked Headers را انتخاب نمائید. بدین ترتیب، نامه‌هایی را که دستور پاک کردن را داده‌اید، بسرعت از سرور حذف می‌گردند و نامه‌هایی را که دستور دریافت را داده‌اید، مطابق روال عادی دریافت خواهند گردید.

حال چطور می‌شود این تنظیمات را انجام داد؟ مطابق روش زیر عمل کنید.


در برنامه
Microsoft Office Outlook 200 گزینه Tools را انتخاب نمائید.

1. از منوی
Tools گزینه Options را کلیک کنید.

2. مطابق شکل بخش
Mail Setup را انتخاب کنید.

3. در این قسمت، سه زیر مجموعه وجود دارد که ما دومی یعنی
Send/Receive را باید انتخاب کنیم.

4. مطابق شکل
Edit را کلیک کنید.

5. همانطوریکه در شکل مشاهده می‌کنید، پیش فرض این برنامه گزینه
Download Complete item including attachments می‌باشد. در اینجا بر روی گزینه دیگر یعنیDownload Headers Only کلیک کنید.

6. سپس پنجره‌ها را با انتخاب کلید
OK ببندید.


بدین ترتیب هر بار که به اینترنت متصل می‌گردید، با زدن کلید
Send/Receive مطابق شرح داده شده در بالا، نامه‌های خود را بشکلی امن دریافت خواهید کرد.

با زدن کلید
Send/Receive نامه‌ای که به کامپیوتر شما منتقل می‌گردد به شکل زیر خواهد بود: پس از آنکه عملیاتی را که در بالا توضحی داده شد انجام دادید، بسادگى نامه‌های ناخواسته یا مشکوک پاک گردیده و نامه‌های علامت گذاری شده برای دریافت، به کامپیوتر شما منتقل خواهند گردید.


  
  
<   <<   6   7