سفارش تبلیغ
صبا ویژن
و از او پرسیدند امیر مؤمنان خود را چگونه مى‏بینى ؟ فرمود : ] چگونه بود آن که در بقایش ناپایدار است و در تندرستى‏اش بیمار ، و از آنجا که در امان است مرگ به سوى وى روان است . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :23
بازدید دیروز :44
کل بازدید :843426
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/2/19
11:33 ص
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

                                                  

 

هنر تایپ (شماره271)

                                                 دست چپ روی سطر پایین

امروز اخرین 5حرف باقیمانده از سطر پایین را اموزش می دهیم به این ترتیب شما دیگر کلی استاد می شوید و اگر تمریناتتان را به خوبی انجام دهید و کم کم سرعت خود را بالا ببرید مهارتتان افزایش می یابد.Z  برای انگشت کوچک  X  برای انگشت حلقه برای انگشت میانی وV وB برای انگشت اشاره دست چپ. همانطور که می بینید انگشتان شما کلی جابجا می شوند و روی کیبورد از این طرف به ان طرف می روند و حتی گاهی لازم  است شانه های شما نیز حرکت کند . با قدری صبوری کم کم به این شیوه عادت خواهید کرد .تمرین کنید:

مطلب مزرعه طرار طریقه زیور ظریف قطیفه رابط روز اطلاعات کاظم ظاهر مخاطره طبیعی بنزین روز افزون

         Nazi viva    crazy  zygote  bobvortex

Vaccine  barbaric  Cyprus  Jacuzzi  zip

Voice axe zen  nix  pix mix jazz  coax  zinc 

Xenic  xray  bronze  tizzy  octave  vamp  anxious

Bravo  ezra  vd  cortex

   

 


  
  

کلیاتی در باره قالب بندی کلی یک فایل (شماره267)

                                                                  همه چیز با یک اشاره

 

امروز می خواهیم در باره قالب بندی کلی یک فایل صحبت کنیم مطالب درون فایل را می توان به فصول مختلفیدسته بندی نمود هر چه دسته بندی شده تر حرفهایمان را بزنیم برای خواننده نیز قابل فهم تر خواهد بود Style ابزاری است که Ms Word در اختیار قرار میدهد تا بتوانیم به سهولت فرمتهای کلی خودرا اعمال کنیم قبل از هر چیز بهتر است روی بغضی مسایل با خودمان توافق کنیم : مثلا تیتر سر فصلها را 2 شماره بزرگتر از تیتر متن اصلی و در آغاز یک صفحه جدید بزنیم (هر فصل از ابتدای صفحه شروع شود )عناوین زیر فصلها از پاراگراف قبلی خود فاصله ای معادل 2 سانتی متر داشته باشند ، عنوان فصول و زیر فصلها شماره بندی شود، تیتر فصلها رنگی باشد متن داخل فایل ساده و با فونت فلان باشدو..  .وقتی مشخص شد دقیقا چه میخواهیم دست به کار می شویم . میتوانید در طول فایل بروید و هر جا تیتری دارید به کمک نوار ابزار فرمت مورد نظر خود را اعمال نمایید. این کار عملی است ولی وقت گیر ، تکراری و غیر حرفه ای است!!! ممکن است لازم باشد عینا یک فرمت را در چندین جا تکرار نمایید اینجاست که استیل معنی و مفهوم  پیدا می کند. استیلها بسته های حاوی مجموعه ای از عملیات قالب بندی و فرمت هستند که قابلیت آن را دارند به صورت یک جا به بخشی از متن اعمال شوند بهتر است ابتدا استیلهای مد نظر خود را تعریف کرده و از آن به بعد حساب و کتاب همه چیز را به منشی الکترونیکی خود یعنی Ms Wordبسپارید

                                                          استیلها کجا هستند؟

جواب: منی فرمت Styles and Formatting

با انتخاب این گزینه یک صفحه راهنما به سمت راست فایل شما می چسبد که داخل ان  پر از انواع و اقسام استیلها  این لیست به طور پیش فرض حاوی استیل 3 نوع سر تیتر و یک استیل نرمال برای متن است کلی استیل دیگر هم وجود دارند که در این نمای پیش فرض دیده نمی شوند . به طور کلی 4 نوع استیل مشخص وجود دارد :

1-  استیلهای مربوط به پاراگراف :این استیل حاوی فونت و اندازه آن و جاگیری و چیدمان پاراگراف است و می توان آن را برای چندین پاراگراف استفاده کرد درنوار کمکی سمت راست این نوع استیل ها یک علامت در کنار خود دارند.

2-  استیل های حروف: این استیل ها به یک بخش انتخاب شده ازحروف و کلمات اعمال می شوند مثلا در داخل متن اسامی اشخاص را که با رها تکرار می سود رنگی و زیر خط دار نمایش دهیم این نوع استیل ها یک علامتa در کنار خود دارند.

3-     استسل های مربوط به لیست و اقلام شماره دار

4-     استیل های مربوط به جداول

برای اعمال هر یک از اینها کافی است بخش مورد نظر از این متن را انتخاب نموده و استیل مناسب را کلیک کنید اگر با اشاره گر ماوس روی استیل قرار بگیرید بی آنکه کلیک کنید یک نوسته راهنما می آید که مشخصات دقیق استیل در آن می آید یک استیل می تواند بر اساس استیل های دیگر شکل بگیرد مثلا ما در تمام فایل از یک فونت خاص استفاده کنیم ولی برای تیتر ها همین فونت شماره بزگتر و تیره باشد. این جا بد نیست یاد آوری کنم که کار برد اصلی استیل ها عمدتا در مواردی است که یک قالب بندی خاص را بارها و بارها رعایت می کنیم وگرنه در موارد خاص همان بهتر است که از نوار ابزار فرمت کمک بگیریم و به اصطلاح زیاد کارو نپیچونیم . البته این فرمت های مجزایی که شما تعریف می کنید در صفحه کمکی سمت راست نیز نمایش داده می شوند. (البته اینها واقعا یک Style نیستند وSavde  Format نامیده میشوند) اگر فرمت های پیش فرض ارایه شده برای تیتر ها (Headings ) و متن اصلی (Normal ) و یا سایر استیلها مورد پسند شما نیست می توانید آنها را تغیر دهید مثلا فونت سر تیتر را می خواهیم بزرگتر کنیم متن سر تیتر را که استیل Heading یک به آن قبلا اعمال شده است را انتخاب می کنیم و فونتش را بهکمک نوار ابزار بزرگ می کنیم. سپس ماوس را روی استیل Heading 1 قرار داده، کادر باز شونده سمت راست آن را باز نموده آخرین گزینه یعنی گزینه Update to Match Selection را انتخاب  می کنیم. همان طور که معنی این گزینه بر می آید Heading 1 تغیر می کند طوری که هر جا این استیل استفده شده فونتش بزرگتر می شود. روش دیگر برای تغیر استیل ها استاندارد این است که با قرار دادن ماوس روی آن استیل و باز کردن کادر باز شونده کنار آن گزینه  Modifyرا انتخاب می کنیم. اینجاست که هر کار که دلتان بخواهد می توانید انجام دهید. می توانید آن را تغیر نام دهید و یا استیلی راکه این استیل برمبنای آنقرار دارد تغیر دهید و ...  .می توانید در صفحه کمکی سمت راست یک استیل جدید تعریف کنید و یا یک استیل را حذف کنید. مبحث استیل ها  ریزه کاری های زیادی دارد که سر در آوردن از آنها را به عهده شما می گذارم. امیدوارم با تمرین و شجاعت این بخش را به خوبی بیاموزید.

                                                                                                                           مژده رسول زاده

 


  
  

ترسیم چندین شکل هندسی (شماره265)

دیده اید که پس از هربارترسیم اشاره گر ماوس به شکل اصلی خود برمی گردد وبرای دوباره کشیدن یک شکل بایستی دوباره گزینه را انتخاب کنید درمواردی که می خواهید ازیک شکل چندین بار ترسیم کنید می توانید روی آن گزینه درنوار ایزار Drawing دوبار کلیک کنید وبه این ترتیب Word روی این گزینه قفل می شود تازمانی که دکمه Esc رابفشارید ویادوباره روی گزینه ترسیمی کلیک کنید. برای Auto   shape نیز این کار رامی توانید انجام دهید ولی ابتدا بایستی نوار ابزار مربوطه رابه طور مستقل بیاورید.برای این منظور بایستی درگزینه Auto shape گزینه دلخواه راانتخاب کنیددربالای این منوها یک خط افقی وجود دارد آن راروی گزینه دلخواهتان بکشید وبه این ترتیب نوار ابزار مستقل آن ایجاد  می شود وکافی است دوبار کلیک کنیدو...

 


  
  

2 ترفند در Word (شماره 241)

چطور از شریک استیل خلاص شویم؟ منویFormat گزینه Styles and   Formatting را انتخاب کنید تا صفحه کمکی Task Pane  آشکارشود. در آنجا به دنبال استیل Clear Formatting بگیرد. متن را انتخاب کرده از این استیل نجات بخش استفاده کنید!

چطور یک پاراگراف را در مقابل رفتن به صفحه بعد از تکه شدن محافت کنیم؟

1_ پاراگراف را انتخاب کرده روی ان کلیک راست کنید و paragraph را انتخاب کنید .

2_ به  and page breaks Lines  بروید.

3_ keep lines together  را علامت بزنید..

 

 


  
  

نکته ای درتایپ متن های تخصصی (شماره 237)

دردرس امروز ما به علائم کوچکتر وبزرگتر دربالی کاما ونقطه وکروشه های باز وبسته وآکو لادباز وبسته می پرادزیم .این علائم درحین کار روزانه تایپ به کثرت استفاده نمی شوندولی درمتنهای تخصصی ریاضی وخیلی.... مورد استفاده دارند.یک نکته مفید دراستفاده ازاین براکتها این است که هردوعلامت بازوبسته آنها راهمزمان وارد کنیم این امر ازدو جهت مفید است یکی آنکه این دو علامت درکنار هم هستند ودیگر آن که یادتان نمی رود آنرا ببندید!

به وسیله کشیدن انگشت کوچک دست راست به آنها دسترسی خواهیم داشت باانگشت کوچک دست چپ کلیدshift رابفشارید می ببینید که هریک ازاین انگشتان کوچک چه وظایف سنگینی برعهده دارند.

I<italics>/i<[expletive]<anguar brackets>>  <html> </html>{null;}< strong>{}{<[]>}<br/> <b>bold</b.<> [face][][{<>}][why not?][square  brackets

منبع جام جم

 

 


  
  

حفظ نکردن فرمتها درحین کپی کردن وچسپاندن(شماره227)

برخی مواقع می خواهیم متن مابا فرمت اصلی خود کپی نشود مثلا متن اصلی با فونت نازنین تیره است ومتن با فونت نسیم ساده ودرهنگام چسپاندن می ببینیم متن با فونت نسیم تیره آمده است .فونت مطابق متن مقصد است ولی تیپ آن برچسپ متن مبدا .درچنین حالتی به جای رویه معمول چسپاندن به کمک نوارابزار یا ctrl +v ازگزینه Paste  Special ازمنوی Edit  استفاده کنید و Unformatted  Text راانتخاب کنید.

 


  
  

حفظ فرمتها درحین کپی کردن وچسپاندن(شماره226)

بارها وبارها وقتی متنی رااز یک فابل به فابل دیگر کپی می کنیم مشاهده می شود متن با فونتهای عجیب وغریب منتقل شده است. دلیل اصلی این امر آن است که متن مبدا دارای استیلی بودن است که هم نام آن درفایل مقصد نیز وجود دارد ولی فرمت این دو استیل باهم متفاوت است برای رفع این نقیصه در بخش Styles  and Foramtting   ازمنوی  Format  استیل مربوطه راادیت کنید وچک باکس Add  to template راعلامت بزنید.

 

 


  
  

چگونکی ایجاد فهرست (شماره 223)

به راحتی ادیت کنید

درهفته گذشته پیرامون چگونگی قالب بندی یک ودسته بندی مطالب درون آن ازطریق اعمال فرمتهای مختلف به بخشهای گوناگون یک فایل توضیح دادیم وگفتیم چگونه می توان تیترها وسر تیترها راایجاد نمود.درس امروز مادرباره چگونگی ایجاد فهرست به معنای عام وفهرست مطالب به طور خاص است.

فایل خود را ساخته ایم و به کمک استیلها(Styles and For matting) سر فصلهارا تفکیک کرده ایم. می خواهیم در فهرست مطالب هر یک از این عناوین را به همراه صفحه ای که در آن آورده شده است , بیاوریم. خود کار انجام شدن این کار کمک می کند تا احیانا ادیتهای بعدی را به راحتی انجام دهیم وبعدها فقط یک به روز رسانی انجام دهیم .به این ترتیب لازم نیست حساب و کتاب شماره صفحات را داشته باشیم.

کافی است بگو ییم کدام استیل ها در فهرست مطالب آورده شوند مثلا:Heading3,Heading2,Heading1

علاوه بر این می توانید بگویید فهرست شما حاوی شماره صفحات نیز باشد و یا لینک به مطالب داخل متن باشد یا نباشد.همچنین فرمت وشکل وشمایل فهرست رانیز می توانید مشخص کنید و این شمایل در لیست استیلها با نام Toc1و... پدیدار می شود.

برای ایجاد فهرست مطالب به جایی که می خواهید فهرست در آن درج شود بروید (مثلادرابتدای فایل) واز منوی  Insert->Refence->Index   and Tables برگه Table of Contentsرا انتخاب نمایید. اگر در همین جا با دادهای پیش فرض ok کنید فهرست مطالب درج میگردد.ولی شما می توانید یک سری تغییراتی نیز اعمال کنید. برای مثال بگویید فاصله ما بین تیترها و شماره صفحات با نقطه چین ویا خط فاصله ویا جای خالی پر شود. در بخشoptionsدقیقا می توانید بگویید کدام استیل ها در فهرست آورده شوند.

بعدها برای به روز رسانی فهرست مطالب روی فهرست راست کلیک کردهUpdate Fields را انتخاب کنید. از شما می پرسد که تنها شماره صفحات را به روز کند یا بالکل تمام فهرست را در یک صورت تمام عنوانها و شماره صفحه آنها به روز می شود. نکته مهم: به عنوان آخرین کار قبل از چاپ فایل خود فهرست مطالب را به روز برسانید.

فهرست شکلها وجداول دو فهرست مجزا از فهرست مطالب است که بر حسب نیاز بایستی آن جداگانه بسازید. قبلا آموختیم که چگونه برای شکلها و جداول تیتر بسازیم . حال برای ساختن فهرست آنها در گزینهIndex and Tables برگهTable of Figuresرا انتخاب و استیل مورد نظر را معین می کنیم.

چاپ پرونده:اکنون نوبت به آن رسیده است که پرونده خود را به چاپ برسانید.برای چاپ پروندهاز زیر منویprint          از منویىFlie استفاده کنید یا از کلید Ctrl+p  ویا از نشانه چاپگر روی نوار ابزار استفاده شود.اولین گزینه ای که دراین زیر منو باآن روبرو می شوید نوع چاپگر است.تعریف نوع چاپگر همانند تعریف نوع قلم به عهده ویندوز نصب کنید توجه داشته باشید درصورتی که درWord  به صورت رنگی تایپ نموده اید حتما باید چاپگر رنگی دراختیار داشته باشید. ممکن است بخواهید صفحه یا صفحات خاصی رابه چاپ برسانید لذا در اینجا امکانات متنوعی برای چاپ صفحات وجود دارد که عبارتنداز:

ALL :چاپ تمام صفحات

Current Page :چاپ صفحه جاری یعنی صفحه ای که اکنون مکان نمابر روی آن قرار گرفته.

Selection :فقط قسمتی که مارک شده یابلوک شده به چاپ می رسد.

Pages :توسط این گزینه می توانید صفحات خودرا به دلخواه انتخاب وچاپ نمایید به عبارتی چاپ صفحات انتخابی است توجه داشته باشید برای جدا کردن صفحات ازعلامت (,) وبرای صدور فرمان  چاپ صفحات پشت سرهم ازعلامت (-) استفاده می شود .

مثال :16,9,7,2  و برای چاپ صفحات پشت سرهم 30-50

  Copies :چنانچه خواستید از یک صفحه بیش از یکی چاپ شود می توانید ازاین گزینه استفاده کنید کافیست تا تعداد درگزینه Number  of copies مشخص کنید

Collate : فرض رابرای این داشته باشید که خواستید تاازصفحه 1تا15 چاپ بگیرید وتعداد کپی راروی 3 قرار داده اید (یعنی از هر صفحه 3 برگ)

حال چنانچه گزینه Collate علامت تیک داشته باشد, یک بار از صفحه 1تا15 چاپ می شود وسپس چاپگر مرتبه دوم چاپ صفحه 1تا15را آغاز می کند وپس ازپایان برای بارسوم آخرین بار(چون تعداد کپی  3 بود) ازصفحه یک تا 15 چاپ می گیردیعنی  3 دسته 1تا15 جدا شده آماده اند. اما چنانچه این گزینه علامت تیک نداشته باشد,ازصفحه یک 3 بار,صفحه دو 3 بار,صفحه سه,3 بارو... همینطور این عمل تا صفحه 15 که آخرین صفحه است ادامه خواهد یافت.

 

 

 

 


  
  

معرفی برنامه Microsoft Paint (شماره 119)

یکی از برنامه های تصویری تعبیه شده در ویندوز برنامه ی Microsoft Paint است. در ویندوز XP می توان از این برنامه برای ایجاد و یا مشاهده ی تصاویر استفاده کرد.

نسخه های جدید برنامه
Paint به شما اجازه می دهد که فرمت های تصویری مختلفی چون BMP، JPEG‏‌، GIF را مشاهده کنید.در این برنامه می توانید تصاویر رنگی و یا سیاه سفید به وجود آورده و آنها را تحت فرمت BMP ذخیره نمایید.

علاوه بر ایجاد و مشاهده ی تصاویر‏‌، برنامه
Paint به شما اجازه ی چاپ تصاویر را نیز می دهد.


  
  

ایجاد چندین حساب کاربر در  Outlook Express(شماره102)

ترفند این هفته ما مربوط به برنامه Outlook Express می‌باشد.
ممکن است در خانه یا محل کار شما، بیش از یک نفر از یک کامپیوتر استفاده کنند. در این صورت تکلیف نامه‌های افراد مختلف ( که نامه‌های خود را با یک اوت‌لوک اکسپرس دریافت می کنند) چیست؟ آیا نامه های همه در یک مکان ذخیره می شود و در معرض دید سایر افراد قرار می‌گیرد!؟

اوت‌لوک اکسپرس برای حل این مورد، استفاده از بخش
Identitys را، به شما پیشنهاد می‌کند. بدین صورت که با تعریف چندین Identity یا حساب‌‌کاربر، برای هر شخص فضای مشخص و مستقلی را ایجاد میکنیم و نامه‌های هر کاربر در فضای مربوط به خودش ذخیره میشود و در معرض دید دیگران نخواهد بود.
برای تعریف یک حساب کاربر جدید، پس از وارد شدن به برنامه
Outlook Express از منوی File گزینه Identitys و سپس Add New Identity را انتخاب کنید. در این قسمت یک نام برای حساب خود قرار دهید و همچنین با تیک زدن کنار عبارت Require a password و دو بار وارد کردن پسورد در پنجره باز شده، برای حساب خودتان یک پسورد قرار دهید. در این صورت فقط با وارد کردن پسورد می توانید وارد فضای خودتان شوید و همین امر، موجب محفوظ ماندن نامه‌های شما از دید دیگر کاربران خواهد بود. سپس بر روی Ok کلیک کنید تا Identity مربوط به شما ساخته شود. سپس می توانید وارد حساب مربوط به خودتان شوید و یک اکانت جدید تعریف کنید و کار ارسال و دریافت ایمیل را آغاز کنید. همچنین برای مدیریت حساب‌های کاربران، از منوی File گزینه Identitys و سپس Manage Identitys را برگزینید. در این قسمت می توانید یک حساب را پاک کنید و یا اینکه حساب پیش‌فرض برنامه را تغییر دهید.
از طریق گزینه
Switch Identitys در منوی File نیز می توانید بین حساب های مختلف، جابجا شوید. به خاطر داشته باشید که برای خروج از اوت‌لوک اکسپرس از گزینه Exit and log Off Identity واقع در منوی File استفاده کنید


  
  
<   <<   6   7      >